Dag 23: het dak ⛰️

El Escorial – Segovia: ~45 km (onze km-teller werkte niet goed mee vandaag)

Ik vind beter en beter mijn draai om te slapen op mijn matje. Ja, het komt wel goed 😉.

Deze ochtend gaat het afbreken van de tenten vrij vlot. De H’tjes voetballen nog even en dan is het tijd om te vertrekken.

Vandaag staat een wat speciale rit op het programma. We zitten deze morgen op een hoogte van 1000 meter. We moeten een bergpas over. Volgens het routeboekje een zware klim en het uitzicht tijdens de klim zou de moeite niet zijn. Er wordt aangeraden een trein te nemen.

We fietsen dus ‘s morgens gestaag omhoog via Guadarrama en Los Molinos naar Cercedilla.

Het eerste deel van de route is langs een drukke baan. Dit wisten we op voorhand. Er zijn enkele alternatieven maar daar hebben we niet voor gekozen omdat het vele kilometers om is.

Vanaf Guadarrama is het iets rustiger langs de baan. Tegen de middag zijn we in Cercedilla. Deze stad ligt al op 1200 meter hoogte. Er wordt dus al stevig geklommen deze morgen.

We reserveren eerst onze tickets. Met wat hulp lukt dit. We kunnen om 13u35 de trein nemen.

We doen boodschappen in de stad (nog wat klimmen, maar deze keer te voet) en eten in het station.

Er is er eentje content. Hij heeft al heel wat bussen zien passeren en mag nu de Spaanse trein op.

De trein is een echte bergtrein. Er is gelukkig veel plaats voor de fietsen. Om 14u01 komen we aan in Navacerrada. We moeten nog 2 km klimmen naar de top. En het gaat nog goed omhoog. We bereiken het dak van onze fietsvakantie, op 1880 meter hoogte 🤗.

Boven trekken we onze regenjassen aan want het is wel wat frisjes. We zijn klaar voor een lange afdaling richting Segovia. Op de afdaling zijn er wegenwerken aan de gang. In plaats van verkeerslichten te gebruiken staan daar gewoon 2 mannen met verkeersborden in hun handen het verkeer te regelen. Ja…op een dag vind je de job van je leven zeker 💁‍♀️.

We stoppen nog even in La Granja de San Ildefonso. Daar staat een groot kasteel met een schitterende tuin. In de tuin zijn heel veel prachtige fonteinen. Jammer genoeg werken die niet. Na een kleine wandeling fietsen we verder naar Segovia. Het gaat goed naar beneden, alleen is er heel wat tegenwind.

Rond half 6 zien we de schitterende aquaducten en zijn we bijna op onze bestemming.

Vandaag geen camping maar een appartement met kitchenette vlakbij het centrum. Na wat gepuzzel geraken de fietsen binnen geparkeerd.

We eten echte boerenkost: spinazie met fishsticks. Ons klein fret is content.

Nadeel van zo’n appartement, we liggen allemaal samen in één ruimte. Ik lig nu in het donker de blog te typen. Leve een camping zou ik zo durven zeggen.

Morgen rijden we verder naar Coca. Daar zou wel een camping zijn 🤗.