Dag 23: Saverne – Mittersheim (55,16 km)

Gisterenavond hebben we nog wat Olympische Spelen gevolgd en gekeken. De H’tjes begonnen terug elk apart in de tent. Iedereen had dus een goede nachtrust.

Ik word om 8u wakker en zie dat de hele tentenweide al druk in de weer is. De meesten zijn zelfs al vertrekkensklaar. Nu ja, het is en blijft vakantie…geen raceje 🙃.

We bestellen, zoals meestal, ontbijt op de camping. Vandaag hebben we wat meer stokbroden nodig want het is zondag. Er is niets open. Ons middag- en avondeten hebben we gisteren al gekocht.

Rond 9u40 vertrekken we op de hele fijne camping.

We rijden onmiddellijk bergaf richting het centrum van Saverne. Wat een gezellige stad. Er is op de ‘markt’ een groot scherm waar je de Olympische Spelen kan volgen. Je merkt wel dat het hier en daar leeft in Frankrijk. In verschillende dorpjes zie je de Olympische ringen hangen of iets dat verwijst naar het sportevenement. In de bakker kopen Jan en de H’tjes nog een taartje voor onderweg.

Ik had al een titel voor de blog van vandaag in mijn hoofd: ‘In de woestijn’.  We zouden immers niet veel levende zielen en dorpjes passeren. Ik moet mijn titel echter herbekijken.

We fietsen het eerste stuk langs het ‘Canal de la Marne au Rhin’. Fietsen stroomopwaarts want moeten terug naar omhoog. We passeren heel wat sluizen en ook plezierbootjes. Jan dacht dat we langs een scheepslift zouden passeren, maar jammer genoeg gaat onze route naar de andere kant. In de plaats rijden we langs ‘La Vallée des Eclusiers’. We rijden eerst op het oude kanaal (zonder water). Daarna rijden we omhoog langs de oude sluishuisjes. Echt de moeite. Zo zijn we alweer een stuk hoger. Na het laatste huisje rijden we terug over het Kanaal mét water. De bootjes daar moeten door een tunnel door de berg. Met de fiets, kunnen we dat niet, dus moeten wij OVER de berg 😳. Maar het valt heel goed mee.

In een dorpje mét speeltuin eten we onze picknick samen met een Zwitserse fietser. We kijken ondertussen naar de Belgian Cats. Wat hebben die het spannend gemaakt ☺️. Na de geweldige overwinning fietsen we verder.

We weten dat er ons nog wat venijnige klimmetjes staan te wachten. Eerst gaan we bergaf naar Sarrebourg. Ik vind dit persoonlijk geen mooie stad. Dit is echter de laatste ‘stad’ die we passeren vandaag. We moeten terug naar omhoog. Op het hoogste punt is het plaspauze en tijd om naar de laatste 5’ van de Red Lions te kijken. Helaas zijn zij heel wat minder succesvol…

Na onze ‘zwaarste klim’ wachten nu de hele tijd kleine heuveltjes, omhoog en omlaag. Het is een zaak om de snelheid bergaf om te zetten naar heel wat meters klimmen. Helaas staat de wind een beetje verkeerd. We hebben ze soms vol op de kop, zoadat we moeten trappen als we bergaf rijden. O ja, kan mij iemand vertellen waarom heel wat bordjes met de plaatsnamen omgekeerd hangen. Dit was mij onze vorige passage in deze regio ook al opgevallen 🤔.

Ik heb vandaag mijn suikers nog niet gehad. Ik voel mijn energie dalen 😉. En plots…komen we terecht op een voetbalevenement. De voetbalploeg van Gosselming speelt een oefenmatch en heeft zijn jaarlijks feest. Veel volk is er niet, maar er is cola en taart. Hannah is in haar nopjes. Ze kijkt vol bewondering naar de opwarming van de keepers. Dit is haar droompositie in het voetbal ⚽️. We kunnen er onze flessen bijvullen, wat nodig is. Na deze fijne stop fietsen we terug verder.

Plots zitten we weer aan een kanaal dat we eerder al eens gezien hebben deze vakantie: Canal de la Sarre. Hier is het stroomafwaarts met de wind in de zij.

We zien de camping al liggen. Rond 16u15 komen we aan in Mittersheim op de camping, aan het meer. Nadat we geïnstalleerd zijn eten de H’tjes een bollenijsje. We gaan ook eens op het water tot grote vreugde van de H’tjes. Hieronder het verhaal van Hannah 😉🫣.

(Geschreven door Hannah Verhelst)

We hebben een ijsje gegeten en we gaan watertrappen op het meer.

Ik wou in het water maar mama was bang als ik er terug in zou gaan de boot ging omkiepen. Uiteindelijk heb ik mama overgehaald en ben ik er in gegaan. Ik zwom achter de boot(met een zwemvest voor de veiligheid)aan en klim er terug op als we moesten stoppen. We gingen terug naar de tent 🏕️. Papa maakt het eten klaar(we eten pasta pesto). Na het eten schrijf ik de blog.

Morgen moeten we niet heel ver fietsen. Er zijn geen campings in de buurt dus heeft Jan een B&B gevonden. Die zal ons morgenavond ook een maaltijd serveren want er zijn geen winkels in de buurt.

De H’tjes liggen allebei in hun tent, dus nu even genieten van de rust (en chips) 🙃.