Dag 31: kleurenspektakel 💚❤️🧡💜💙💛

Malanquilla – La Almunia de Doña Godina: 64,7 km

Gisterenavond konden Jan en ik wat rusten in de bar. Hebben we net het optreden van ‘onze’ Gustaph gezien. Daarna was het beddekestijd.

Deze ochtend worden we om 9u30 voor het ontbijt verwacht in het restaurant. Mijn verwachtingen over het ontbijt in Spanje zijn te hoog. Eigenlijk stelt dit hier niet zo veel voor. We krijgen elk een half geroosterd stokbroodje, wat beleg, koffie of chocomelk en een ananas-appel drankje.

Hannah voetbalt na het ontbijt op een Pelote-veld. Ze heeft veel plaats én een muur. Er is zelfs een meneer die even voetbalt met haar. Hannah content 😀.

Vandaag gaan we veel dalen, maar ook nog 500 hoogtemeters moeten stijgen. Het wordt dus opnieuw pittig 🌶️.

Van Malanquilla moeten we een 4-tal kilometer fietsen naar de route. Het grootste deel hiervan is bergaf.

Terug op de route kronkelen we verder. Stukken dalen, maar evengoed nog stukken stijgen. Maar hoe mooi is het landschap. Ogen te kort om te kijken.

Ondertussen spot Hannah een gele auto. Ja, dat spelletje wordt hier elke dag gespeeld tussen Hannah en Jan. Dolle pret bij Hannah, bij Jan iets minder 🤪. Hannes is de scheidsrechter die alles goedkeurt. En ik…ik bekijk het vanop afstand.

In Aranda de Moncayo komen we nog fietsreizigers tegen. Zij laten weten dat de Portalet dicht is. We moeten die col over om in Frankrijk te geraken. Dit is immers de ‘gemakkelijkste’ berg van de Pyreneeën om over te geraken. Jan heeft terug wat puzzelwerk 🤪🫣.

We fietsen verder tot Illueca, het eerste stadje/dorpje waar een winkel is. Ons uitzicht blijft wondermooi!

We eten gewoon op een bankje langs de straat, geen topplaats, maar het is wat het is. De H’tjes hebben het wel moeilijk. Ze hebben weinig plaats om te bewegen en dan zoeken ze elkaar op om elkaar te ambeteren 🫣. De middagpauze is dus heel kort vandaag.

We fietsen verder door de heuvels, op en neer. Het zijn meestal korte piekjes omhoog en korte afdalingen, om even te recupereren. We gaan goed vooruit!

Onderweg zien we regelmatig roofvogels. Nu, ik ken er niet veel van maar we hebben zeker al heel wat gieren zien rondcirkelen, heel indrukwekkend!

Rond Morata de Jalón moeten we richting La Almunia de Doña Godina (toch een geweldige naam hé 😀). In ons boekje staat er dat er een nieuwe weg is. Die weg is echter afgesloten. We nemen het risico en rijden toch door (anders moeten we een omweg nemen en daar hadden mijn benen en hoofd geen zin meer in). We rijden bijna 6 km alleen op de baan. Die is volgens mij perfect in orde, maar wie ben ik om dit te beslissen hé 🤪. Het laatste stuk is bergaf richting de stad. Jiha!!

We logeren vandaag in een hotel. We slapen allemaal samen.

De jongens eten kebab (Hannah en ik vinden dat niet lekker). De meisjes gaan een slaatje halen in de Dia.

Morgen rijden we naar Zaragoza. Het zou daar toch wat warmer zijn, rond de 22 graden maar wel heel veel wind (een soort mistral).

We zullen daar normaal zeker één rustdag nemen. Na 12 dagen non-stop fietsen hebben de benen dit verdiend. We zullen ook een bezoekje brengen aan de Decathlon. Wat extra materiaal halen, nog meer bagage 🤪. De reisleider zal moeten beslissen wat mee mag en wat niet.