Dag 37: gracias España 🇪🇸

Canfranc – Bedous: 41 km

Na een nacht in de hostel zijn we klaar om te klimmen. Er staat ons nog 8 km te doen van de klim. Rond half 11 kunnen we vertrekken. Het is frisjes. Ik denk zo’n 6 graden. De H’tjes zijn goed ingeduffeld. Ook ik heb mij in de Decathlon nog wat extra materiaal aangeschaft: beenverwarmers en handschoenen. En wat ben ik blij dat ik die heb.

De klim valt goed mee. Er staat een strakke wind die heel koud aanvoelt. De H’tjes beslissen om een stuk te wandelen/lopen om zich op te warmen.

Ondertussen zien we een bordje met ‘Francia 5’ 😀. Het uitzicht is prachtig. Af en toe zien we besneeuwde bergtoppen. De H’tjes willen al gaan wandelen in de sneeuw. Ze denken dat er boven op de Somport sneeuw zal liggen en dat ze sneeuwballen zullen kunnen gooien.

We eten ‘s middags in Candanchu, het laatste Spaanse dorp. Dit is een skidorp, maar nu is er geen levende ziel te bespeuren.

We eten snel want de wind blijft ijzig koud.

Na het eten klimmen we verder. Voor we het weten staan we op de top, de Puerto de Somport. En…er ligt geen sneeuw…

We zijn dan ook onmiddellijk in Frankrijk. De obligatoire foto’s moeten terug getrokken worden. Jan heeft een fluohesje van zijn Volvo-collega’s gekregen én de opdracht om op elke grens een foto te nemen mét hesje.

Dan volgt een geweldig lange, mooie afdaling.

We duffelen ons goed in want de wind snijdt echt hard. Jan mist toch wel zijn handschoenen (hij had die toch niet nodig voor die ene keer 🤷‍♀️).

Het is een mooie, lange afdaling met geweldige uitzichten. Het blijft echter bibberen op de fiets.

We zien heel wat auto’s richting Spanje rijden. De Fransen hebben verlengd weekend en het weer aan de andere kant van de berg is wat beter.

In Etsaut stoppen we voor een drankje. Het doet deugd.

Daarna cruisen we verder richting Bedous, onze overnachtingsplek. We slapen op een camping naturel, een beetje verder van Bedous. Het uitzicht van aan ons plekje is adembenemend.

De zon is jammer genoeg verdwenen. We zullen ons moeten verwarmen aan elkaar.

We hebben hier een overdekte ruimte waar we kunnen zitten en koken. Dit is altijd fijn.

We eten opnieuw een noodmaaltijd. Normaal waren we vandaag nog in Spanje en Hemelvaart is daar geen feestdag. Hier in Frankrijk wel, dus zijn alle winkels dicht.

Morgen fietsen we naar Arudy. We volgen een nieuwe route, de Katharen-Baskenroute. De boekjes van de Routa Iberica kunnen nu terug in onze valies. Hannes is al verlekkerd op het nieuwe boekje 😀.

Er wordt niet zo’n goed weer voorspeld. Nu is het lichtjes aan het regenen. Ook de volgende dagen wordt er regen verwacht. We bekijken dus dag per dag welke weg we volgen.