Dag 5: Konz – Merzig (55 km)

Deze nacht was er heel wat ‘omgevingslawaai’ op de camping: de trein, boten, het verkeer…en ook enkele nachtzwemmers in de Moesel. Maar al bij al hebben we goed geslapen.

Na een goed ontbijt (muesli met yoghurt en fruit voor Hannes en Jan) ruimen we alles op. Rond 10u vertrekken we.

Mijn co-piloot vandaag is Hannah en samen zijn we de vuurflitsen 🔥.

We zijn onmiddellijk bij de Saarmonding, de plaats waar de Saar in de Moesel stroomt. Vanaf nu volgen wij de Saar. Dit wil zeggen dat we stroomopwaarts fietsen, maar het valt echt wel goed mee. Hannah trapt naarstig mee 😀. Ja, ze moet toch tonen aan haar mama dat ze al goed kan meetrappen zodat ze regelmatiger bij mij mag fietsen 😀.

We fietsen tot in Saarburg. Onderweg plukken we wat braambessen. Op weg naar de winkel zien we een wegwijzer naar de kabelbaan 🚡

Tja, we plukken de dag…dus we beslissen naar boven te gaan. Het ene H’tje is al enthousiaster dan het andere maar eenmaal op de kabelbaan is het dolle pret. Net wanneer Hannes en ik vertrekken zien we Nora en Aron terug. Als dat geen toeval is 😀. Ook zij gaan naar boven en gaan op de rodelbaan.

Boven is er een adembenemend uitzicht én dus ook een zomerrodelbaan. Nu we daar zijn kunnen we evengoed eens rodelen hè.

Na onze picknick is het zover. Hannes wil graag samen met mij. Hij loopt al een beetje zenuwachtig 😬 rond. Hannah, de snelheidsduivelin, wil onmiddellijk alleen. Ze moet echter de eerste afdaling achter Jan blijven. Het is echt superleuk! Hannes vindt het zo leuk dat hij alleen wil. We hebben een 10-beurtenkaart, dus de kindjes kunnen 3x. Daarna is het tijd om met de kabelbaan terug naar beneden te gaan.

In Saarburg is er ook nog een waterval in de stad. Het water van het zijriviertje de Leuk stort 10 meter naar beneden.

Het is al 14u in de namiddag en hebben nog wel wat kilometers te fietsen. We fietsen de hele tijd langs de Saar. Dit lijkt misschien saai, maar het is echt wel mooi. We passeren enkele grote sluizen, zien vrachtschepen, plezierbootjes en we fietsen tussen de bomen 🌳. Goed dat er wat schaduw is want het begint warm te worden, zo’n 25 graden. We fietsen op een gravelpad, heel fijn. Ondertussen hoor ik van Hannah verhalen over haar huis in Roblox. Ze informeert mij ook over de clans van de boeken van Warrior Cats.

Rond 16u is het tijd voor een ijsje in Mettlach. Na het ijsje fietsen we verder tot onze eindbestemming Merzig.

We worden nog even opgehouden door een spetterpoeppauze van mij.

Rond 18u komen we aan op de camping. Het is een heel eenvoudige camping met een geweldige douche 🚿! Terwijl ik geniet van mijn douche gaat Jan eten halen. We zijn vandaag redelijk laat geïnstalleerd. We merken dat het voor de H’tjes niet eenvoudig is om in slaap te vallen. Ze vallen laat in slaap maar zijn toch vrij vroeg wakker. Gelukkig rusten ze in hun tent, ze lezen immers heel veel 😀.

Morgen fietsen we verder langs de Saar. Er wordt warm weer voorspeld de volgende dagen. We zien dan wel wat er op ons pad komt.