Dag 68: van de zee naar de Piemonte

Latte – Trinita: 21 km en 3u op de trein 🚂

Deze morgen is het vre op het gemak. We moeten nog een beetje bekomen van gisteren precies 😊.

Vandaag starten we met een nieuw boekje: de Rivièra-route. Deze route is beschreven van Basel naar Nice. De omgekeerde route staat achteraan het boekje maar is niet zo uitvoerig beschreven. Het stukje van de route dat wij moeten doen is terug wat klimmen. Paul Benjaminse, de auteur, raadt aan om af en toe de trein te nemen. Jan bekijkt de opties.

We beslissen om vandaag te fietsen langs de kust.

Rond 11u vertrekken we. Het eerste stukje is vrij pittig 🌶️. We moeten terug een stukje omhoog. We passeren heel wat fietsers. We krijgen terug wat aanmoedigingen. De stranden zijn hier met keitjes. Er zijn heel wat betalende stranden. We picknicken op het keitjesstrand van Bordighera. Hannah haar broodje wordt uit haar hand gepikt door een … meeuw. Echt zotjes 😬. Gelukkig heeft ze geen pijn, alleen wat schrik nu…

De H’tjes spelen met hun schopje en emmertje. Water en keien, meer hebben ze niet nodig 🥰.

Vlakbij het strand is het station. We beslissen om dan toch de trein naar Fossano te nemen. We hebben vandaag een trein om 14u45. Morgen is die pas een uurtje later. We moeten 3u ‘sporen’. De H’tjes houden zich flink bezig: ze lezen op hun E-reader, kijken naar buiten en lossen wat puzzels op. Het is toch altijd spannend om lang op de trein te zitten. Maar we survived ☺️. Het landschap is bergachtig. Het is mooi, maar stiekem ben ik blij dat we een stukje met de trein gedaan hebben.

Met de fietsen op de trein is toch altijd een belevenis. Het opstappen gaat vlot. Het afstappen is een paar andere mouwen. Met hulp van enkele medefietsers geraken we van de trein. De liften op het perron zijn te klein. Dus moeten we de fietsen op-en af de trappen dragen. De H’tjes brengen de zakken naar boven en beneden met de lift. Als je dan denkt dat je klaar bent, moet Jan nog eens naar het toilet.

We overnachten in een b&b. We moeten nog 8,5 km fietsen. Het landschap is hier helemaal anders. In de verte zien we de bergen, hier is het vrij plat. Na een half uurtje fietsen komen we aan op onze bestemming.

We werden hartelijk verwelkomd in b&b Casa Danoi. We verfrissen ons snel om op restaurant te gaan.

We moeten ons even inlezen over de primi en de secundi 😊. Het eten smaakt. De volgende week zal ik hier zeker aan mijn trekken komen wat het eten betreft.

Na het eten keren we terug naar onze b&b. Het is al laat. De H’tjes hebben hun bedje nodig.

Wij gaan nog even de route bekijken voor morgen.

En…we (lees: vooral Hannes) kijkt uit naar het ontbijt van morgen 😀.