Dag 90: raften 💦

Gisterenavond waren we (vooral ik) heel hard aan het twijfelen wat we zouden doen vandaag. Je kan hier raften, maar dit is toch best prijzig. Na het raadplegen van mijn allerliefste achterban, ben ik gezwicht. We doen het gewoon.

De nacht brengt verkoeling, gelukkig. Rond half 9 sta ik op en kunnen we ontbijten.

De wandeling naar de waterval staat als eerste gepland. De H’tjes supercontent. Wanneer we vertellen dat we gaan raften kan hun dag niet meer stuk. Tijdens de wandelingen volgen 1001 vragen.

De eerste waterval is al een voltreffer.

De wandeling gaat nog even verder tot de tweede. Plots, uit het niets, staat een kiosk. Blijkt dat we moeten betalen om naar de andere waterval te gaan. Het Bancontactsysteem werkt niet, dus mogen we binnen for free.

Langs brugjes en rotsen bereiken we de waterval. Alweer een geweldig stukje natuur is dit.

Op de terugweg splitsen we ons: de jongens doen boodschappen en de meisjes gaan chillen op de camping.

Na de picknick maken we ons snel klaar want om 12u55 worden we op de parking van de camping verwacht. Zwemkleren aan, een handdoek en droge kleren zijn de instructies.

Een busje vervoert ons naar het ‘hoofdkwartier’. Daar worden de reddingsvesten, swimsuits, surfschoenen en helmen gepast. Hannes blijkt een heel groot hoofd te hebben, het duurt even voor de juiste helm gevonden wordt.

Met ons pakketje gaan we het busje in en worden we naar de vertrekplaats gebracht. Een halfuurtje later zijn we er. Alle ‘kleren’ aan, boot dragen én hop het water in. We krijgen eerst nog wat instructies mee en dan vertrekken we echt.

Jan, als strong man, moet vooraan de boot, de H’tjes achteraan, dichtbij onze reisleider. Het eerste deel is vrij rustig. De H’tjes glimlachen de hele tijd. Het is er O zooooo mooi.

Na het eerste deel moet we allemaal uit de boot (we zitten met 8 op een boot). De boot wordt als glijbaan op een rots gelegd. Één voor één mogen we ervan glijden. Hannah zonder vrees, vindt dit geweldig. Uiteindelijk gaat zij er drie keer van. Hannes doet dit ook heel goed. Jan heeft ook geen schrik en ik ga met een serieus ei 🥚 in mijn broek toch ook eens van de glijbaan. Het water is ijskoud. Het brengt wel wat verkoeling 💦.

Het tweede deel is heel wat ruiger. Hannes voelt zich veiliger in de boot, Hannah blijft vol doorgaan. Het is een topervaring!

De laatste meters moeten we zwemmen, eigenlijk gewoon op onze rug liggen en drijven. Moest Hannah kunnen, zou ze tot aan de camping drijven. Hannes vindt het water veel te koud 🥶 (het is ook echt freezing cold), maar we geraken allemaal op het strandje.

Ik ben toch wel heel blij het gedaan te hebben. We krijgen nog foto’s, maar die zullen nu nog niet op de blog verschijnen.

De volgende opdracht: boot uit het water halen, dragen naar de busjes en kleren uit.

Na een korte rit bereiken we de camping.

Jan moet nog even naar de fietsenmaker, een probleempje met de remmen. Aangezien de mecanicien er niet is, moet hij nog eens terugkeren. Wanneer we in de bar iets drinken, krijgt Jan telefoon dat hij nog eens mag terugkeren. Je moet weten dat het hier niet echt plat is…gelukkig is het niet zo heel ver. Onder lichte dwang gaat Hannes mee. Achteraf zegt hij dat dit vooral is om papa gezelschap te houden en te trappen. Ondertussen leest Hannah en los ik wat sudoku’s op.

Deze avond eten we pasta carbonara mét een slaatje van tomaten en komkommer. Dit is toch wel een topgerechtje deze vakantie.

Morgen fietsen we terug verder. Het belooft terug een warme/hete dag te worden. De temperaturen klimmen tot boven de 30 graden.