Dag 4: Binche – Charleroi (48 km)

Na alweer een ‘gevecht’ in de tent was het rond 21u (!) stil….nochtans had Hannah beloofd flink te zijn… ‘s Avonds hadden we bezoek van een kikkertje.

Iets voor 7u was er leven in de tent van de H’tjes. Onder het moto: ochtendstond en zo…zijn we vrij snel opgestaan. Na het ontbijt werden de tenten opgeruimd. Na mijn werk begin ik aan mijn Badass-training. Ja, ook op vakantie moet ik mijn oefeningen doen (voor meer info: Tielke Meeusen).

Rond 9u30 vertrekt onze trein richting Charleroi. Gisterenavond heeft Jan nog een plekje in de jeugdherberg gereserveerd.

We beginnen op het fietspad dat ons gisteren tot in Binche bracht. Een mooie Ravel richting Thuin. Het eerste deel was valsplat om daarna in dalende lijn met jukebox Hannah naar Thuin te gaan. Hannah zingt dus de hele tijd…het is een verzameling van bekende en onbekende zelfgeschreven nummers. Voor boekingen kan je ons altijd raadplegen :-).

We dachten daar ‘s middags op een leuke plek te kunnen picknicken, maar het werd een kiosk langs de Samber. Kort na de middag passeerden we de abdij van Aulne. Aangezien we de kindjes wat geschiedenis willen bijbrengen, was een bezoek hieraan een must. Ze vonden de ruïnes best wel indrukwekkend. Hannah begon het toen wat lastig te krijgen. Om haar te paaien hadden we beloofd dat ze op de springkastelen mocht die we aan de ruïnes gezien hadden. Kindjes content omdat ze mochten spelen/springen, wij content omdat we op terras konden zitten… Aangezien ze na 25’ nog niets waren komen opnemen (maar de kindjes hadden zich wel geamuseerd) besloten we dan maar door te rijden richting Charleroi.

Het moment van de dag kwam eraan toen Hannes zijn plaats op de Pino afstond aan Hannah (ik hoop dat hij er geen spijt van zal krijgen 😉 ). Hannah zo fier als een gieter, uiteraard. Het werd een rustige, vlakke route langs de Samber. We passeerden enkele mooie sluizen om zo via de vele meanders in Charleroi te eindigen.

We reden Charleroi binnen langs de oude industrie, best wel indrukwekkend. Al die enorme grote fabrieken die nu liggen te verloederen.

Onze jeugdherberg is vlakbij het vernieuwde centrum gelegen. Ik heb jaren tegen Charleroi moeten volleyballen, maar nooit in het centrum geraakt. Ik moet zeggen, het is de moeite om het eens te bezoeken.

We zitten in een splinternieuwe jeugdherberg. Voor de kindjes is dit weer een nieuwe ervaring. Ze vinden het top. Aangezien we hier niet kunnen eten of eten kunnen maken hebben we op onze nationale feestdag frietjes gegeten.

Nu liggen onze dolletjes in bed en … je raadt het nooit…het is 20u en het is muisstil op de kamer.

Welke richting we morgen nemen, bekijken we deze avond.

See you!!

foto 3foto 1foto 4foto 6foto 2foto 5

3 thoughts on “Dag 4: Binche – Charleroi (48 km)”

1. Hey Jan en Anke,
    Leuk om jullie vakantie op die manier te kunnen volgen.
    Knap dat jullie met 2 (relatief kleine) kinderen een fietsvakantie hebben gepland. Dit wordt een onvergetelijke ervaring voor ieder van jullie.
    Veel succes – plezier en vooral droog weer gewenst!