Dag 46: voie verte 🍀

Mauvezin-de-Prat – Foix: 63 km

Gisterenavond zijn Jan en ik dan toch in onze tenten moeten gaan ‘vluchten’ voor nog wat regen.

Deze nacht bleef het droog.

‘s Morgens is er al een mooi zonnetje te zien. We zijn allemaal vrij vroeg wakker. Tegen 8u mogen we koffie/thee gaan drinken bij de gemeenschappelijke ruimte. Ons brood is ook al gearriveerd. Hoe fijn is dat. Terwijl wij ontbijten drogen de tenten en ruimt Jan verder op.

Tegen 9u30 kunnen we vertrekken.

Vandaag fietsen we de hele dag langs de voie verte. We hebben gisteren de belangrijkste inkopen gedaan voor overdag want we passeren normaal geen steden of dorpjes tenzij we de route verlaten.

In Prat, net voorbij de camping, springen we de bakker nog binnen voor stokbrood, koeken en cookies. De cookies zijn superlekker 😋.

Dan starten we voor echt. We rijden langs Saint-Lizier en door Saint-Girons. Vanaf dan rijden we rustig omhoog. Ik moet zeggen dat ik het toch goed voel aan mijn benen. Tegen de middag hebben we onze eerste ‘piek’ bereikt. We eten op een parking langs de voie verte. Ik mis de hele dag een kilometeraanduiding en ook een fris drankje 🥤 🫣. Misschien ben ik wel verslaafd aan de suikers 🤣, volgens de H’tjes kan ik niet zonder. We praten even met een gezin waarvan de opa ook een pino heeft gehad.

Na de middag is het naar beneden. Zo’n 8 kilometer. We fietsen door enkele spoorwegtunnels. Daarna gaan we terug naar boven, 15 km valsplat naar omhoog. De beentjes worden goed getraind. We fietsen vooral onder en tussen de bomen. Af en toe zien we mooie vergezichten.

Het is goed weer, het begint terug warm te worden.

We kunnen vandaag veel naast elkaar fietsen. We leren bij over Ninjago’s, hun winkeltje, zeeklassen… de H’tjes vinden wel altijd iets om over te praten.

Bij de koekjes ben ik heel blij dat ik nog een halve cookie kan eten. Jammer genoeg vindt Hannes ze ook lekker, dus moet ik delen 🤣.

De laatste 12 kilometer zijn bergaf tot in Foix. Je merkt op de route dat het veel geregend heeft. Op een stukje was er alleen maar aarde en modder.

De camping ligt voor Foix, we moeten dus niet door de stad fietsen.

Vlakbij de camping is ook een Aldi én die is op zondag open 🤗.

De H’tjes zijn dolgelukkig want er is een zwembad én het is open 😀.

Ze leven zich er even in uit. Ze zijn er vrij snel uit, ik denk dat het water koud is 🤣.

Er is hier een Decathlon in de buurt, dus moet Jan eens een bezoekje brengen. Deze keer voor een tarp, dit om onze tent te beschermen voor de regen.

Er dreigde daarnet even onweer maar het is overgewaaid. Het is hier wel nog altijd warm.

Overmorgen zouden we in Carcassonne aankomen. Straks bekijken we welke tussenstop we morgen maken.