Dag 5: Luik – Sy (48,5 km)

Rond 7u30 ontwaakten de H’tjes. We mochten gisteren in de studio bij Gael en Emilie slapen dus moesten we geen tent afbreken.

Na een goed ontbijt en een bezoekje aan de supermarkt kon onze tocht beginnen. Vanaf Luik volgden we de Ourthe. Vorig jaar hebben we dit stukje ook al gedaan. Vlak en wonderschoon. Wel heel veel volk…misschien dat het weekend er wel iets voor tussen zit. We hadden plots een onaangekondigde wegversperring. We moesten onze kar keren en verder rijden aan de andere kant van de rivier. Voor de rest is deze weg heel goed aangeduid!

We fietsten tot de middag. Sommigen vragen zich misschien af of de H’tjes zich niet vervelen op de fiets…wel…Neen dus. Hannes stelt heel veel vragen. Stiekem ben ik blij dat Jan altijd in zijn buurt zit, zodat hij op al die vragen een antwoord kan verzinnen 😉. Er is altijd wel iets te zien: dieren, vogels, andere mensen, sluizen, boten…noem maar op. Hannah is onze nachtegaal, zoals de trouwe lezers al weten 😀. Maar ook zij stelt vragen. Ze is soms de papegaai van Hannes. Daarnaast speelt Hannah verstoppertje met haar Dadou (één of andere knuffel die ze mee heeft) en kijkt ze veel rond. Dus vervelen…nooit. Zagen…zelden of nooit…dus dat is wel heel tof!

Deze middag vonden we een leuke picknickplaats mét speeltuin. Altijd een voltreffer. Hannes vindt boterhammen maar saai…meneertje wil slaatjes…dus kreeg hij deze middag eentje (het is niet elke middag feest hoor!).

Na het middageten cruisden we verder. Vandaag hadden we niet echt een eindbestemming voor ogen. Er zijn immers voldoende campings langs de Ourthe. We passeerden heel wat jeugdbewegingskampplaatsen. Rond Hamoir zagen de H’tjes hier en daar zwemmers in de rivier. Voor hen het signaal om te vermelden dat we zwemkleren én zwemschoenen bijhebben en dat deze wel eens mochten gebruikt worden. We vonden in Hamoir een plekje om pootje te baden mét zwemschoenen maar zonder zwempak. Deze activiteit was oké, maar nog niet voldoende.

Jan vond een camping op 6 km. Hannes was onze gps. Het venijn zat vandaag in de staart. We moesten op de grote weg fietsen (vandaag bijna de hele dag op aparte fietspaden!) én vooral bergop…maar 2x bergop om u tegen te zeggen. De trein geraakte zonder stoppen boven!! Applausje voor Jan (en Hannes).

Om naar de camping de rijden moesten we over een laatste hindernis…een brug met poortjes. Het eerste poortje konden we zelfstandig door, bij het andere poortje werden we geholpen door andere mensen…alle chance.

Aangekomen op de camping was het een wedstrijdje zwemkleren en -schoenen aandoen en zo snel mogelijk naar de rivier. De H’tjes beleefden een toptijd in het water. Wij hebben gescoord 😉.

We laten ons op vakantie vaak leiden door het toeval…en vandaag kwamen plots gekenden op bezoek aan onze tent. Ann en Peter (Reynvoet) staan hier met hun gezin op de camping. Een aperitiefje mocht niet ontbreken. Wij mochten hun restjes opeten en gebruik maken van hun infrastructuur 😀. Hoe cool is dat niet! En zo werd het weer een wonderschone dag met een toffe ontmoeting met warme mensen 😍.