Dag 8: Sainte-Ode – Chiny (49 km)

Gisterenavond koelde het snel af. Het voorspelde terug een frisse nacht te worden. Maar één ding wisten we zeker…we zouden opstaan met een magnifiek uitzicht 😀.

Na een goede nacht hoorden we rond 7u15 de eerste geluiden uit de ‘Black & Fresh-tent’. We kregen van onze gastheer verse chocoladekoeken én brood. Wat smaakte dat. En met een theetje erbij had ik een geweldig ontbijt. Thuis drink in vaak een thee bij mijn ontbijt. Ik denk eraan dit ook op vakantie te doen.

Rond 9u45 vatten we onze tocht aan. Gisterenavond beslisten we om de route we te veranderen. Vandaag rijden we naar de Semois. Daar is een camping te vinden. Van daaruit rijden we richting de Maas. Dat is één van de vele voordelen van reizen met de fiets. Je bent negens aan gebonden. Wil je een andere route nemen dan kan dit gewoon.

Deze ochtend reden we richting Libramont. Het ging de hele tijd bergop en bergaf. Best wel pittig. We passeerden heel wat weiden met koeien. We zagen hier en daar wat speciale vogels rondvliegen, maar ik ben helaas geen vogelkenner. Het bleef dus bij: ‘Kijk, een grote vogel!’ Hannah oefent op de fiets het tellen tot 100. Hannes navigeer ons via de wegwijzers naar de juiste plaatsen.

Rond de middag arriveerden we in Libramont. Het belangrijkste deze keer was om campinggas te kopen. Altijd interessant 😄. In de plaatselijke lunchgarden nuttigden we onze warme maaltijd. Na de inkopen fietsten we verder richting Chiny. Daar hadden we een campingplaats gereserveerd. Ja…die was ook bijna volzet…

In de namiddag hadden we een golvend profiel. Bergop….bergaf….de bergaf was altijd de aanloop voor een volgende bergop. Best pittig voor de benen. Mijn benen stonden soms wel eens in brand…de hellingen waren immers steil.

Rond 15u30 waren we bijna aan de camping. We zagen echter een bospad dat er zeer berijdbaar uitzag en het leek ons wel tof om via dat bospad naar de camping te fietsen in plaats van de drukke weg. Het was een kleine omweg van 4 km. Dat viel dus wel mee. Het bospad was echter niet zo spectaculair, maar het was toch even weg van de drukkere weg. De laatste 15 km waren immers op een vrij drukke weg.

Onze camping ligt aan de Semois. Er is een zwemplaats met glijbaan. Ik moet jullie niet vertellen dat het jongste H’tje laaiend enthousiast is en niet kon wachten om in de rivier te gaan. Deze keer ging Jan mee in het water. Na een bezoekje aan het speelplein was het tijd om te slapen voor de H’tjes. Na een zoveelste catchfight was het eventjes stil…nu beginnen ze wat te tetteren…

Morgen nemen we een rustdag. We gaan misschien kajakken. We kunnen jammer genoeg geen tocht doen op de Semois omdat er te weinig water is, maar we kunnen in de buurt wel eens wat weg-en weer varen. Naast rusten en zwemmen wordt morgen ook de was gedaan…moet ook gebeuren hé ☺️.