Dag 10: het leven is voor de ‘durvers’

Elvas – Montijo: 68 km

Na vandaag kunnen we een vinkje ✔️ zetten naast Portugal 🇵🇹.

We hadden gisteren een goede overnachtingsplaats gevonden. De H’tjes hadden een eigen kamer mét tv. Ze vonden het geweldig. Het inslapen verliep iets moeilijker 🙊.

Na een ontbijt met muesli en vers fruit kunnen we vertrekken. We rijden Elvas uit. Een mooie stad trouwens.

We rijden richting de Spaanse grens. Een tegenligger waarschuwt dat we niet door kunnen rijden, maar we proberen dit toch. Plots zien we dat de weg opengebroken is door het aanleggen van een brug voor een nieuwe spoorlijn.

Ik zou al snel rechtsomkeer gemaakt hebben. Maar ik volg Jan en we gaan door de werken tot we aan de overkant weer op de baan komen.

We cruisen verder richting de grens van Spanje. Na de obligatoire foto’s fietsen we naar Badajoz, de eerste Spaanse stad. O ja, Portugal, u was prachtig! Wel heel heuvelachtig! Tot een volgende keer!

Onze klok moet ook een uurtje doorgedraaid worden.

Deze keer komt onze picknick uit den Aldi, de eerste winkel die we tegenkomen. We eten in een heel groot park. We komen er zelfs een schildpad 🐢 tegen.

Vanaf Badajoz fietsen we langs het Canal de Montijo tot in Montijo. De route is plat. Ja, je leest het goed: PLAT! We hebben af en toe de wind mee (volgens Jan de hele tijd 🤔). Het is nodig want ‘s middags moeten nog 45 km afgelegd worden. We kunnen ook naast elkaar fietsen. Er is heel weinig verkeer. Meester Hannes legt uit aan Hannah hoe hij haar deze avond les zal geven. Ja juf Celine, als hij die regeltjes allemaal van jou heeft…🤪. Ik heb al compassie met Hannah, de leerling.

Na het fruitje rijden we verder tot…weer een wegversperring. Net als deze ochtend rijden we gewoon verder. Maar nu kunnen we echt niet door. Een gat in de weg, de brug is kapot. We moeten dus echt rechtsomkeer maken, dus wat extra kilometertjes.

Ondertussen doet mijn poep serieus pijn. Af en toe houden we een ‘poep’-pauze…wel om de beentjes te strekken en de poep even te laten rusten…

Rond kwart voor 6 komen we aan bij ons hotel. Alweer geen camping, we moesten anders nog 30 km fietsen. Aan de receptie spreken ze geen woord Engels. Leve Google Translate 😉. We zullen ons Spaans een beetje moeten oefenen blijkbaar.

We slapen met z’n allen op 1 kamer. Ik ben benieuwd…

Meester Hannes geeft Hannah taal-en rekenles. Ondertussen maakt hij zelf een spellingsles en verbetert hij Hannah.

Morgen staat een hele rustige rit op het programma. We fietsen terug langs het kanaal en we doen een 40tal kilometer tot in Merida.

2 thoughts on “Dag 10: het leven is voor de ‘durvers’”

1. Dag Anke, Jan, Hannes en Hannah

Portugal, Spanje, Frankrijk en … wordt het Ierland of de Balkan – wat een avontuur!
    We wensen jullie nog veel moois en veel moed toe.
    Zo op vakantie zijn is genieten maar ook werken 🥰😅
    Zelf op de 🏍️ is dit zo 😉
    🍀
    Lieve groeten vanuit Limburg in België 🚴🚴

1. Dag Gerda
      Wat een lief berichtje!! Veel plezier op de moto! En ook genieten hé!!