Dag 114: Vltavou 💦

Praag – Vojkovice: 57,43 km

Rond 9u10 zijn we klaar om de camping te verlaten. Gisteren hadden we nog een gesprek met 2 Nederlanders die op fietsvakantie zijn en deze morgen met een Duitse man die samen met zijn vrouw op de tandem door Europa fietst.

We fietsen nog een klein stukje door Praag en fietsen langs de Vltavou (Moldau) de stad uit. Het fietspad leidt ons langs mooie parken waar veel activiteiten mogelijk zijn. Jan is de Elberoute vergeten op de gps te zetten dus moeten we nog even stoppen. Dit gebeurt aan een heel leuke speeltuin. Er is ook een waterspeeltuin 💦 dus de H’tjes zien en horen we niet meer. Het duurt dan ook even voor we ze terug meekrijgen 🤭. De route is plat, maar ook heel mooi. We fietsen precies tussen wat bergjes.
We fietsen langs een kajakparcours. Heel tof om te zien. En nog een sport die Hannah wil beoefenen 🫣.

Net voor de middag verlaten we de Moldau en moeten we het dal uit. We moeten nog een van de laatste keren onze klimmersbenen aanspreken.

In Klecany gaan we naar een Potraviny. Dit zijn hier de kruidenierswinkels. In vele kleine steden heb je zelfs geen supermarkt, enkel dit. Je ziet hier en daar een Coop maar die zijn vaak leeg. Al die Potraviny’s worden uitgebaat door Aziaten.

We doen daar dus onze boodschappen en picknicken op het dorpsplein.

Na de middag moeten we nog even omhoog en vanaf dan zijn de hoogtemeters voor vandaag bijna gedaan. Na de afdaling komen we terug aan de Vltavou. We zien heel wat fietsers en ook vakantiefietsers.

In Kralupy nad Vltavou steken we de rivier over. Aan de andere kant rijden we over een bospad. Best wel een leuk pad. Een oude spoorwegbrug brengt ons terug aan de andere kant.

We rijden langs een bos 🌳 met een kasteel 🏰 erbij.

De route blijft plat tot aan de camping.

Onze camping is aan een meer. Het is hier rustig.

In het restaurant aan de cafetaria is een trouwfeest aan de gang. Er ligt een lekker stuk vlees te garen in een houtvuur. Jan krijgt al het water in de mond. Hij wil al partycrashen 😂.

De H’tjes spelen even aan het meer. Ze zijn moe. Na het spelen zoeken ze de rust op en lezen.

Ondertussen zijn we getuige van een hondenspektakel. De trouwers zijn lid van een flybalclub. Na wat opzoekingswerk blijkt dit een soort parcours voor honden te zijn. Ze moeten over een hindernissenparcours rennen, een balletje nemen en zo snel mogelijk terugkeren. Verschillende feestvierders hebben hier een hutje geboekt en een paar hebben hun honden mee. We zien hoe flink ze luisteren (waar ik heel blij van wordt) maar ook hoe snel ze voorwerpen kunnen vangen.

We eten deze avond nog eens van het vuurtje. Pasta met rode saus en groentjes.

Morgen wordt er de hele dag regen voorspeld ☔️. Hopelijk komen de voorspellingen niet uit. Het parcours is vlak, de volle 66 hoogtemeters 😜. De wind zou wel op de kop staan 💨.

Jan denkt ook al eens na voor zondag want we willen graag een stuk van het WK zien. We hebben dus een plek nodig waar we kunnen zitten, liefst met een tv en onder een afdak. Er wordt immers tot en met maandag minder goed weer verwacht.