Dag 13: Blâmont – Gemaingoutte (74 km)

Gisterenavond hebben we het programma voor de volgende dagen eens overlopen. De Vogezen komen eraan en dan zijn tripjes van 70 km toch wel wat lastig, denken we. We zullen ons de volgende dagen dan ook beperken tot een 50 tal kilometer per dag. Er zijn ook behoorlijk wat campings te vinden onderweg dus dat komt wel goed. het weer is een ander paar mouwen. Vandaag wordt het een goede dag, vanaf morgen zou het wel durven regenen. Hopelijk valt het mee.

Rond 8u waren de H’tjes wakker. Jan was naar de bakker geweest dus waren ze blij met hun croissant met chocolade in. De tenten kunnen drogen in de zon. Ze zijn ‘s morgens altijd nat aan de onderkant en een droge tent meenemen is altijd fijner.

Rond 9u25 zijn we vertrekkensklaar. We krijgen onmiddellijk een klimmetje voorgeschoteld. Hannah denkt dat we dan al een col aan het beklimmen zijn. Zij kijkt vooral uit naar de afdalingen. We fietsen verder omhoog en omlaag tot in Badonviller. Daar start onze eerste echte beklimming. Na een 4 tal kilometer arriveren we aan de top. Af en toe zijn er parkings langs de weg. Hannah denkt dat de P staat voor ‘papa-parking’ 🤷‍♀️. Het gaat behoorlijk vlot. We dalen rustig af en komen een prachtige plek tegen. Dan weet je dat het klimmen toch voor iets goed is 😀.

Tegen de middag komen we via speciale fietswegen aan in Raon-l’Etape. Daar gaan we op restaurant. Hannes heel content, hij wil immers elke dag op restaurant 🙂. Na een langere middagpauze trekken we ons weer op gang. We moeten nog zo’n 15 km fietsen tot aan de camping.

Na de boodschappen beginnen we aan de 2de col van de dag. De camping ligt op ongeveer 2 km van de top. De eerste kilometers zijn moordend. Er zaten stukken van boven de 10 procent in. Het was dus duwen!

In Ban-de-Sapt-La Fontenelle zou onze camping moeten zijn, maar wat blijkt…die is gesloten. Jan probeert met Hannah toch te vragen of we daar niet voor 1 nachtje mogen blijven. Maar het blijft een ‘Non’. We zijn even gedesillusioneerd…wat nu…er zit niets anders op dan naar de volgende camping te fietsen…20 km verder.

Zo bereiken we de eerste top van een col.

Het is een rustige afdaling. Hannah vindt het geweldig. Ze trapt zo hard ze kan…ze heeft vandaag nog geen meter getrapt, dus gebruikt al haar energie die ze heeft.

Tegen 19u arriveren we op een camping municipale in Gemaingoutte. We installeren ons aan het water. De camping is immers bij een drukke baan. Na het eten van hotdogs en het verhaaltje liggen de H’tjes in dromenland. O ja, tand 2 is er eindelijk uit bij Hannes!!

Voor morgen moeten we nog eens kijken. Het zal ook een beetje afhangen van het weer. Duimen voor droog weer dus!!

Top 3 van de dag van Hannes:1. Frietjes 🍟 met hamburger 🍔 eten 🍽 op restaurant 2. Met de winkelkar rijden in de winkel 3. Een croissant 🥐 eten 🍽 in de ochtend op de camping ⛺️

Top 3 van de dag van Hannah: 1. ⛷🤩 2. 🧃 3. 🥐🇧🇪🌈🌏🌍 (de vertaling: 1. In de afdaling sneller zijn dan mama 2. Een sapje drinken op restaurant 3. Een croissant eten als ontbijt.