Dag 4: Saint-Quentin – Saint-Gobin (45 km)

Even terug naar gisterenavond. De H’tjes en slapen in de tent, het blijft een feest voor hen. Voor ons iets minder 🤦‍♀️. We moesten eens goed krabben in de haren voor een nieuw trucje. We vinden deze keer een ‘oplossing’ met hun boek. Ze krijgen elk hun boek, Hannes zijn weetjesboek en Hannah haar Frozen-boek. Het is vrij snel stil 🤫. Op de camping is er wel nog veel lawaai.

Iets voor 7u zijn onze lieverdjes wakker. Jan is ondertussen vertrokken voor een wandeling met als doel het vinden van een bakker. De H’tjes beginnen met wat karate-oefeningen, daarna willen ze UNO spelen. Uiteraard loopt dit uit de hand met ruzie, gooien van kaarten en niet willen opruimen. Jan komt net op tijd aan met stokbrood en een donut en een chocoladekoek. De kindjes worden verwend. Ons stokbrood is echter van niet zo’n geweldige kwaliteit 😏.

Fietsbewakers

Daarna volgt de dagelijkse routine: opruimen, zakken vullen, tenten afbreken en fietsen vertrekkensklaar maken. Hannes loopt rond met de vlag en Hannah blijft maar rondjes lopen op de camping.

De trein komt op gang rond 9u45. Na een bezoek aan de plaatselijke intermarché kunnen we echt vertrekken. Het belooft terug een warme dag te worden. We weten nog niet waar we gaan overnachten. Ofwel een camping op 77 km (wat heel ambitieus is 😊) ofwel via homecamper. Jan heeft dus nog een ander alternatief gevonden. Er zijn immers weinig campings en warm showers in de buurt. Home-camping is dat we tegen betaling kamperen in een tuin, eigenlijk een privé-camping met de meeste faciliteiten van een gewone camping.

Vandaag kan ik eindelijk de weg meevolgen met het boekje. We hebben een routeboekje met daarin de weg en interessante informatie over de route en de bezienswaardigheden. Ik moet nu niet meer vragen langs waar de weg is. We rijden nog even langs het kanaal om dan de rustige baantjes op te zoeken. We zien in de voormiddag een wat oudere man die dezelfde route als ons volgt. Na onze eerste stop (fruit eten) ben ik mijn boekje kwijt. De jongeheer Verhelst wil immers de weg kunnen zeggen. Dat door mijn vreugde over het boekje 😜.

Na onze fruitstop rijden we verder tussen de graanvelden en langs een nieuw kanaal. Rond de middag kopen we een slaatje. Enkel Hannah hoeft geen slaatje. Zij wil stokbrood met kleine stukjes worst (geleerd bij oma van Stefaan 😊). We besluiten om naar de home-camping te gaan. Vanwaar we ‘s middags eten nog een kleine 10 kilometer. We picknicken op een stuk gras langs de baan. We hoeven ons niet op te jagen want we kunnen pas tegen 16u15 binnen. We chillen nog wat op het gras. Een vriendelijke meneer brengt ons spontaan een koude fles water en appelmoes uit een zakje voor de kindjes. Deze keer is het grote kindje ook blij want de kleine kindjes zijn geen grote fan van de appelmoes.

Insmeren

We rijden verder richting Saint-Gobain. Hier zien we de sporen van de overstromingen van vorige week. In deze streek hebben ze er ook goed van gehad. Verschillende beken zijn uit hun oevers getreden, weilanden onder water…het begint zelfs te stinken.

Wij gaan dan van onze route om naar onze slaapplek te fietsen. Het venijn zat hem deze keer in de staart. We moesten serieus klimmen om op onze eindbestemming te geraken. Eenmaal boven hoopten we om een terrasje te doen met een fris drankje en een dessertje. Helaas is dat hier niet of is het niet open.

We zoeken onze toevlucht in de plaatselijke superette. En dat de magnum smaakte 😊. Ook het frisse drankje wordt geapprecieerd.

We worden ontvangen in een schitterende tuin. Er zijn wel terug 2 honden van de partij. Die honden mogen niet in de tuin komen dus zijn de H’tjes gerust (en wij ook). We spelen nog wat UNO, Jan kookt en na het eten is het bedtijd. Ik lees eerst een verhaaltje voor. Deze vakantie is het ‘Matilda’, één van mijn favorieten.

Onze nieuwe strategie lijkt te werken. Elk in een aparte tent met hun boekje. Hannes met een lichtje want in zijn tent is het donker. Ik ben benieuwd.

Morgen fietsen we naar Aizelles. We zullen op een camping slapen. Hopelijk vinden we onderweg nog een campinggas, het flesje is leeg…

Tot de volgende 👋

Top 3 van Hannes: 1. Yoghurtdrankje drinken 2. Uno spelen met mama en Hannah 3. De afdaling bij het fietsen

Top 3 van Hannah: 1. Ijsje 🍨 eten 2. Oasis drinken 3. Op de Weehoo naar beneden fietsen.