Dag 5: Saint-Gobain – Aizelles (68 km)

Yes, onze strategie werkt. De H’tjes houden het rustig 🤫. Hopelijk is dit een oplossing op lange termijn 😏.

Terwijl de kindjes slapen of toch rusten in de tent, hangt onze was te drogen (we mochten hier onze kleren wassen) en genieten wij van een rosé en een chipke. We bespreken ondertussen het vervolg van de route. Dit zijn voor mij kleine gelukjes.

Om half 5 (!!!) beslist de opperhaan te kraaien. Wat een lawaai. De andere hanen antwoorden. Het lijkt alsof hij van iedere haan een antwoord moet hebben vooraleer hij zwijgt 😏.

Rond kwart voor 8 zijn de H’tjes wakker. We ontbijten onder de appelboom. We ruilen alles op en rond kwart voor 10 kunnen we vertrekken.

Hannah weet dat we eerst bergaf gaan. Ze heeft al op voorhand plezier 🤩. Na onze afdaling komen we terug op onze route. Onze bestemming voor vandaag is Aizelles. We klimmen en dalen de hele tijd. We rijden door het bos en zien daar een opstelplek van een kanon. Dit is wel vrij indrukwekkend. Daar eten we ons fruit op. We fietsen verder naar Pinon. Daar picknicken we op een pleintje.

Hier moeten we onze boodschappen doen aangezien er de volgende 50 km geen supermarkt meer zal zijn. Vanavond wordt het een slaatje want we hebben geen vuurtje…onze gasfles is leeg. Morgen kunnen we hopelijk een nieuwe kopen.

Na de middag kiezen we voor het vlak alternatief van Chemins des dames. Er staat redelijk wat tegenwind en dan wordt het alternatief aangeraden. Het alternatief is ook veel vlakker 🤪.

We moeten langs Lac de l’Ailette. Groot is onze verbazing wanneer we zien dat we daar niet door kunnen. Er is één of ander evenement. Dat betekent terug omrijden…én terug wat klimmen. Het is ondertussen 30 graden. Gelukkig voelen we de wind, de tegenwind 😂. Maar het valt behoorlijk goed mee. We komen op de voies vertes, dat zijn vrij goede fietspaden. We rijden zo langs onder andere Centerparcs. Onderweg is Hannah ergens haar drinkfles verloren…Jan boos 😡, Hannah ontroostbaar. Nochtans zijn het deze vakantie goede vriendjes. Hannah is een goede plantrekker, samen met papa zet ze de tent op, hangt ze de fietszakken op de fiets…ze hebben elkaar gevonden. Maar nu is de relatie even minder 😜. Hannes blijft altijd naar zijn mama trekken…

Het landschap is al veel veranderd. Vandaag zien we al heel wat heuvels. We zien veel bossen en graanvelden. Morgen rijden we langs de wijngaarden. Ik kijk er al naar uit 😀. Dat is echt zo fijn aan fietsen. Je ziet alles veranderen. Ik geraak niet uitgekeken op het landschap 😀.

Na een vrij lastige dag arriveren we rond 17u15 op onze camping. En rustige maar hele mooie camping. We staan tussen de sparren én… er is een speelpleintje met een trampoline . Jan heeft gescoord!! de douches zijn heerlijk.

Deze avond was er nog een crisis. We hebben niet warm gegeten vandaag. Deze middag stokbrood en aangezien we nog geen gasfles hebben, was het nog eens koud eten. We fabriceerden een slaatje met tonijn en stokbrood. De H’tjes mochten helpen en vonden dat heel leuk!

Nu liggen ze te slapen. We hebben nog enkele kleine dingen voorbereid voor morgen. Morgen hebben we immers een feestvarken. Jan is jarig! 🥳 En we passeren morgen langs de champagnestreek. Dubbel feest 😀🍾.

Top 3 Hannes: 1. Afdalen 2. Op de camping spelen 3. ‘s middags picknicken. Top 3 Hannah: 1. Afdalen 2. Drankje drinken op de camping 3. Speeltuin op de camping