Dag 116: een druilerige dag 🌧️

Pistany – Nebocady: 43 km

Er waren enkele campinggasten die gisteren nog een feestje gebouwd hebben, wij hebben daar gelukkig niet veel last van gehad. Onze Nederlandse buren daarentegen hebben niet zo goed geslapen 🤨.

Het heeft de hele nacht geregend. Zoals de weerapp zo mooi omschrijft: ‘lichte regen’.

Ook deze ochtend blijft het licht regenen ☔️.

De H’tjes zijn heel vroeg wakker. Ze gaan onmiddellijk aan het strandje spelen. Ondertussen kom ik stilaan uit mijn tent. We breken de tenten af onder het afdak. Zo worden de binnententen niet nat.

We zijn bijna klaar om te vertrekken. Klein probleempje: de kindjes zijn supervuil van het spelen aan het strandje. Het is niet eenvoudig om ze ‘proper’ te krijgen. Maar we kunnen rond half 10 vertrekken.

Het blijft de hele voormiddag regenen. Het parcours langs de Elbe is echter wondermooi! We fietsen tussen de heuvels. Af en toe zit er een verraderlijke helling tussen, een serieuze kuitenbijter. Dit samen met de regen maakt het toch wel lastig.

We zien terug regelmatig vakantiefietsers. Het is dan ook een mooi parcours. Je merkt dat dit een druk gereden route is. Er zijn veel plaatsen waar je kan pauzeren om iets te eten of te drinken. Je vindt heel wat infopunten waar je vaak overdekt kan zitten. Én de weg is goed bewegwijzerd. Mijn copiloot vindt dit het allerbelangrijkste 😉. Ja, vandaag zitten we terug in onze normale setting ☺️.

Tegen de middag vinden we een Potraviny die open is.

Ik vind er eindelijk eens heerlijke bubbeltjeschocolade 😍. Me happy!

Het wordt een eenvoudige picknick: pistolets met kruidenkaas of hespenworst.

In de namiddag blijft het regenen. We hebben niet veel kilometers meer af te malen, 16 km.

We blijven kronkelen langs de Elbe of de Labem in het Tsjechisch.

We rijden de hele dag langs de spoorweg. Zowel links als rechts van ons zien we treinen en goederentreinen passeren, zelfs op zondag is er veel passage.

Rond half 3 komen we aan op onze ‘kampeerplaats’. We slapen vanavond in een cabane. Het zou deze middag, avond en nacht nog regenen 🌧️. Binnen slapen in een bed is nog eens mooi meegenomen 😉.

Jan zet zich op het terras met een pintje en kijkt naar de koers. Er is hier een minigolf en onder bepaalde voorwaarden gaan de H’tjes en ik minigolfen ⛳️🏌️‍♀️🏌️‍♀️.

Halverwege hebben we honger en pauzeren we even.

Na onze pauze spelen we verder. Het laatste stukje moesten we de regen trotseren. Maar…de H’tjes zijn heel flink geweest! Een flinke opsteker ☺️.

Het begint harder te regenen en gaan in onze cabane zitten om de koers verder te bekijken. We zien Mathieu Van der Poel op een magistrale wijze wereldkampioen worden. Er werd hier door Hannah hard gesupporterd voor Wout Van Aert, maar het mocht niet zijn.

Na de koers is het douchen geblazen! We eten hier nog iets in het restaurant en dan is het tijd om onder de dekens te kruipen.

Morgen rijden we naar Duitsland 🇩🇪. Het voorlaatste land van onze vakantie.